Selvransagelse i dagligvarebranchen: - Er det vores egen skyld, at nye butiksformater vinder frem?
Det er kun få måneder siden, at Niels Jensen forlod posten som direktør for brancheforeningen Mærkevareleverandørerne (MLDK) gennem 14 år.
Fra den post har han fulgt forandringen i styrkeforholdet mellem leverandører og handel gennem mange år.
Læs også: Priskrig uden vindere: Dagligvarebranchen fanget i spiral af tilskud og kampagner
Og han er ikke i tvivl om, at der er sket en ændring i styrkeforholdet som følge af den konsolidering, de store detailkoncerner har gennemgået. Den har været stærkest i handlen, men man ser også en konsolidering på leverandørsiden.
– Konsolideringen på detailsiden har skabt en anden balance og et andet styrkeforhold i forhandlingerne. To-tre kunder repræsenterer i dag 80-90 procent af omsætningen.
Den anden del er udviklingen inden for private label. Det skaber en ny situation for leverandørerne, hvor kunden også er konkurrent. Ofte er en mærkevare nummer et og to på salgslisten i kategorien, og derefter kommer en private label. Leverandørerne står dermed overfor stærke konkurrenter i kædernes egne mærker.
Læs også: Fra producentansvar til kørselsafgift: Det forventer direktør af 2025
Niels Jensen ser i dag tegn i markedet på, at nye forretningsmodeller rykker ind og stille og roligt begynder at forhandle dele af dagligvarebutikkernes klassiske sortiment.
Nye formater
I Kalundborgområdet er det nye koncept Hi-five åbnet med flere butikker, hvor Harald Nyborg begynder at sælge dagligvarer, og Normal-kæden har slået igennem i et omfang, de færreste forestillede sig for få år siden.
Niels Jensens vurdering lyder:
– Er det i grund og bund lidt vores egen skyld i branchen, at der pludselig kommer nye formater, fordi vi holder fast i den samme forretningsmodel og driver den til et niveau, hvor vi måske mister forbrugerne, fordi hyldepriserne er blevet for høje, og vi sætter priserne op for at betale services? Det giver måske ikke den værdi for forbrugerne, og så ender de med at søger hen mod de faste priser i den nye type butikker.
– Det bliver spændende at se i de kommende år, hvad der kommer til at ske. Jeg føler, at der er en brydning lige nu, og der bliver måske åbnet for nogle nye formater, hvor vi som branche har holdt lidt for meget fast i den traditionelle model. Den nuværende forretningsmodel holder ikke, siger han.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.